November

Een programma samenstellen is vooral een kwestie van vertrouwen. Geloven in een project en erop vertrouwen dat het lukt. Ervan overtuigd zijn dat een artistieke creatie haar weg zal vinden, dat er een publiek voor is. Maar dat betekent meteen ook dat je artiesten en publiek je vertrouwen moet kunnen schenken. Op die manier bouwt een plek een reputatie op.

Onze ploeg kan inmiddels haar adelbrieven voorleggen. Elke week weer zijn we opgetogen als we een lovende recensie over een van onze concerten onder ogen krijgen, of als we ergens een aankondiging lezen van een van de komende concerten, of als we zien met hoeveel plezier de muzikanten bij ons op het podium staan. En soms gebeurt het dat iemand een ticket koopt en dan pas vraagt : ‘ Wie treedt er vanavond eigenlijk op ?’. Wat dus betekent dat men er met de ogen dicht het volste vertrouwen in heeft dat wat op het programma staat de moeite waard is.

Ons programma weerspiegelt de ideeën van Jazz Station : wat wij willen brengen is actuele jazz die representatief is voor wat vandaag de dag op jazzgebied gebeurt in België en Europa, en we willen daarbij zowel gevestigde namen als nieuw talent voorstellen. We willen evenzeer jazz aanbieden die in de traditie geworteld blijft als jazz die aansluit bij de hedendaagse geïmproviseerde muziek. Zo wordt ons station stilaan een draaischijf voor heel de jazz, zowel voor wat er in New York te beleven is, als voor wat in Berlijn en Parijs gebeurt. Brussel als kruispunt van culturen, en Jazz Station de weerspiegeling daarvan.

Het Jazz Station.